Temel İlkeler
İnsan Odaklı ve Sorumlu Kullanım
YZ sistemlerinin geliştirilmesi ve uygulanmasında insan hakları, insan onuru ve bireysel özerklik gözetilmelidir. Nihai karar yetkisi daima insanda kalmalıdır.
Etik Değerlere Bağlılık
YZ teknolojilerinin kullanımı sürecinde etik düşünme, eleştirel sorgulama ve çok yönlü değerlendirme kültürü teşvik edilmelidir.
Şeffaflık ve Açıklanabilirlik
YZ araçlarının kullanımı ve katkısı açık şekilde beyan edilmelidir. Geliştirilen sistemlerin işleyişi, alınan kararların dayanağa mümkün olduğunca anlaşılabilir olmalıdır.
Adalet, Erişilebilirlik ve Kapsayıcılık
YZ kullanımında hiçbir birey dezavantajlı duruma düşmemeli; toplumsal eşitlik gözetilmeli; cinsiyet, dil, din, etnik köken, sosyoekonomik durum gibi nedenlerle ayrımcılığa yol açacak uygulamalardan kaçınılmalıdır.
Veri Gizliliği ve Güvenliği
YZ sistemlerinde işlenen tüm veriler, 6698 sayılı Kişisel Verileri Koruma Kanunu (KVKK) ile uyumlu olarak korunmalıdır.
Akademik Dürüstlük ve Fikri Mülkiyet Haklarına Saygı
YZ ile oluşturulan içeriklerde intihalden kaçınılmalı; araçların katkısı şeffaf biçimde belirtilmeli; ortaya çıkan özgün üretimler fikri mülkiyet ilkelerine uygun şekilde değerlendirilmelidir.
Yenilikçilik ve Sürdürülebilirlik
YZ teknolojileri üniversitenin dijital dönüşüm sürecinde yenilikçiliği teşvik eden ve sürdürülebilirliği gözeden bir anlayışla kullanılmalıdır.
Yaşam Boyu Eğitim ve Farkındalık
Tüm paydaşlar (öğrenciler, akademik ve idare personel), YZ'nin etik kullanımı, teknolojik sınırları ve toplumsal etkileri konusunda sürekli olarak bilgilendirilmeli ve farkındalık düzeyi arttırılmalıdır.
Beceri ve Yetkinlik Geliştirme
Mezunlarımızın mesleki ve alana dönük yetkinlikleri kapsamında YZ temelli bakış açılarının geliştirilmesi sağlanmalıdır.
Ulusal ve Uluslararası İş Birliği
YZ kullanımı ile ilgili ulusal ve uluslararası düzenlemelere (OECD, UNESCO, Avrupa Komisyonu, YÖK vb.) uygunluk esastır. kurum içinde belirlenen etik kurullar ve Yapay Zekâ Teknolojileri Koordinatörlüğü bu süreçleri düzenli olarak denetler ve yönlendirir.